Alltid redo för en tur

Ibland blir det en lång och ibland blir det en liten kortis i närmiljön. Tja, nära och nära, allt är som vanligt relativt. Vi började så smått klättra på de berömda väggarna, maken sa…nu hittar vi på nåt…och vi körde mot Finland och Uleåborg (Oulu). Enkel väg är drygt 18 mil och maken har aldrig varit där förut, däremot undertecknad, många gånger, då jag växte upp 5 mil från gränsen…där vi nu återigen bor.

Vägstandarden i Finland är något som vi svenskar bara kan drömma om, men, men, hastigheten bör inte överskridas, då blir det dyrt! Två nätter på hotell mitt i centrum bestämde vi oss för och vi vandrade så mycket småbenen orkade…närhet till allt och ett stenkast från Salutorget. Mitt på torget, framför saluhallen träffade vi Toripolliisi, som stått där sen 1987, en gemytlig polis som sades ha patrullerat torget i många år. IMG_1689 kopiera Runt torget finns många ställen där man kan fylla på vätska och fast föda. Vädergudarna var på vår sida och vi njöt ute i solen.

Uleåborg är den största staden i norra Skandinavien, här ligger Finlands näst största universitet och näst största flygplats. U är en gammal garnisonsstad och vänort med Boden. U ligger vid utloppet av älven Oulu och har länge varit en viktig industri och hamnstad. Sjöfarten, både i stort och smått är livlig och förr gick en regatta runt övre Bottenviken, både i Finland och Sverige.

Utmärkande är stans alla fina gamla trähus och hantverksbodarna nere vid hamnen…och de iögonfallande skulpturerna. IMG_1683 kopiera

Jodå, fantasin är det inget fel på, den lever sitt eget liv och visst njuter man. Hantverksbodarna var tyvärr inte öppna, men man kan ändå njuta av den fina gamla arkitekturen…tack för det!

Våren är på väg, sångsvanarna har kommit upp och flyger fram och tillbaka för att hitta öppet vatten. Sången värmer hjärtat och jag hoppas att de hittar sin häckningsplats även detta år.

Kategorier:Okategoriserade

9 kommentarer

1. Å detta är då en glädjens dag; inlägg med bildsting från dig 👍
    Nära är kortrest långt nog!
    Kram i våren Gertie o hälsa mannen med stavarna 😊

Gilla

2. Åh så trevligt med ett besök i vårt östra grannland. Tyvärr är det mycket sällan man åker åt det hållet och förlusten är vår. Det smakar mer när man tittar på dina bilder. Det blir till att ta sig en funderare vart vi ska åka. För vår del är det nog Helsingfors som gäller eftersom det får bli flyg!
    Tack för inspirationen! 🙂

• Jodå, vårt östra grannland har mycket att ge, inte minst Helsingfors. Nu, sen vi flyttade upp blir det en och annan tur i nordligaste delarna och även i Norge. Danmark som du har närmast är inte så dumt det heller…men lite långt för oss häruppifrån. Vi har dock en tur inplanerad i slutet av maj för att möta våren. Ha det gott!

Gilla

3. Så roligt att läsa om och se dina bilder från Uleåborg ! Ett kärt återseende, älskar bilden Polisen och Johan som bara är underbar och väcker goda gamla minnen till liv! Ha det bäst nu och bamsekramar från oss båda !

4. Det ser ut som en väldigt trevlig utflykt måste jag säga. Härligt att kunna åka iväg för ett par dagar och få tid tillsammans.

Gillad av 1 person

5. Trevligt att besöka vårt grannland och min pappas födelseland, och staden Vasa. Som barn var vi där en hel del men nu är det många år sedan. Det som satt sig mest i minnet är dom långa vägarna med skog, skog och skog. Oftast åkte vi från Kapellskär men ibland via Umeå eller Sundsvall. Tänk så mycket det finns att upptäcka på nära håll. Vi borde alla bli bättre på att upptäcka och uppskatta det fina vi har i Norden. Och snart flyger vi till Luleå för en helg i Boden 🙂 Det ska bli kul! Allt gott till dig Gertie ❤

Gilla

• Så du har finskt påbrå, mycket sisu skulle jag tro? Har ju nära till Finland igen sen vi flyttade upp och det är ett intressant land…haha, det där med skog, skog, skog känns igen.
      Hoppas att ni får en fin helg i Boden! Mycket snö kvar, men det går framåt i sakta mak. Kramen!