Hamburg är en spännande stad

Vi tog en liten repris några dagar i mars. Bodde ute i HafenCity med en härlig balkong ut mot Elbe. Här tillbringade vi många timmar per kväll, vilade våra trötta små ben och njöt av utsikten. Kranar och åter kranar tävlade om att sträcka sig högst, byggkranar, gamla och nya hamnkranar och byggboom är bara förnamnet.

Solnedgångarna var sköna, men dagarna lämnade en del övrigt att önska. Vi hade drömt om repris även vad gällde vädret. När vi var här i november för några år sedan njöt vi av middagar ute…nu räckte knappt vinterjackorna till. Snö har vi så det räcker här hemma, men den förföljer oss och fredag morgon vaknade vi i en vit stad.

Tja, man får ta det med ro och tänka om både en och två gånger. Vi styrde stegen mot Elbphilarmonie första dagen, via de fina gamla magasinen i Speicherstadt. Även Elbphilharmonie är byggt på en grund av gamla magasin och med sin spektakulära överdel syns den över hela stan. Vore häftigt med en konsert där, men tiden fanns inte, så vi nöjde oss med Plaza och den slående arkitekturen…och snålblåsten.

Miniatur Wunderland hade vi köpt biljetter till via nätet, lärde oss den hårda vägen förra gången. Köa, köa och knökfullt överallt, men, den gången var vi helt sålda och förundrade. Nu hade vi höga förväntningar och det blev förstås lite si och så, men jodå, det är häftigt! Nya projekt och länder kommer till hela tiden och det är gigantiskt, speciellt jämfört med vårt ”lilla”. Men, man skall ju inte jämföra, istället låta sig inspireras.

Nytt var bland annat Venedig och Rio, där Selarontrappan fått komma med, nummer ett i Rio om jag får bestämma…och så förstås Copacabana…där maken satt och längtade hem?

Nu fick det räcka med inomhusaktiviteter och vi vandrade i sakta mak tillbaka mot vår balkong. Bestämde att morgondagen viks för Speicherstadt och så fick det bli.

Här skulle jag kunna strosa hur länge som helst, men råa luften kröp längre och längre in. Vi avslutade med den godaste middagen, den här veckan, starkt, gott och trevligt på Japansk/Kinesisk kvarterskrog. En natt kvar och fredag morgon mötte oss med snö. I taxin ut till flygplatsen fick vi höra om torsdagskvällens attentat.

Kategorier:Okategoriserade

8 kommentarer

1. Tack för detta härliga besök Så fint och medryckande berättat och likaså bilderna njuter jag av att se. Min bästa väninna var i Hamburg nu över Helgen och jag skickade en länk till henne av din blogg. (Om de inte hade planerat vad de skulle göra)
    Jag har aldrig varit i Hamburg, annat än passerat järnvägsstationen och då på väg söderut. Men nu blev jag väldigt inspirerad av att åka. Eftersom jag har opererat höften får jag inte flyga på ett tag men tåg borde jag ju kunna ta. Men får vänta lite för ännu är jag lite krattig i gången. Men jag tränar och skyndar långsamt.
    Än en gång stort tack för besöket.
    Kram

Gilla

• Kramen även till dig Ditte! Jodå, Hamburg är en knutpunkt på många sätt. Första besöket för mig var för ”hundra år” sedan, när jag skulle ut på ”ensamtågluff”. Jag skippade tåget genom Sverige, flög tor Hamburg och började min resa söderut på Hauptbahnhof, efter en natt på ett skumt ställe neråt Reeperbahn…men jodå, det gick hur bra som helst.
      Jag tänker på dig och din höft och jag hoppas och hoppas att det går snabbt att komma tillbaka till den ”gamla” alerta Ditten. Det var så skönt att vara ute trots stapplande gång och andra tillkortkommanden…nu längtar jag än mer efter en ”riktig” resa.
      Ta hand om dig och träna på…i lagom takt!

Gilla

• Ännu en tur för er två! Det ska medges att det ger extra glädje – ta det som du vill – att du skriver, visar foton och delar med dig på det sätt du gör. Inte jämföra, utan inspireras! Det är fint att du tar mig med ut i världen!🌹
        Njuter LC bara så du vet!
        Kramar ✨

Gilla

2. Tack Tove, dina ord värmer som alltid och roligt att du vill följa med på turerna.
    Kramen tillbaka och fortsätt njuta av LC!

3. Hamburg, en stad som det var mycket länge sedan jag besökte. Det satt som en smäck att få följa med er dit. Dessutom som slapp jag kylan. Hamnkranarna hade min man tyckt om att kolla lite extra på. Han har varit kranförare i Göteborgs hamn, så han är lite arbetsskadad! 🙂
    Det går ju fler tåg till Hamburg om ni vill komma tillbaka när vädret är lite bättre! 🙂

Gilla

• Kranarna var verkligen en syn och fler än de brukar vara. Inte så konstigt i en hamnstad, men nu tävlade de med byggkranarna. Hamburg får helt säkert fler besök av oss, vår eller höst då klimatet är behagligt…sommaren är för varm.

4. Hamburg är ingen stad jag besökt men det både ser trevligt ut och låter spännande och intressant. Sen att vakna upp till snötäckt landskap är kanske inte det man önskar sig när vi har mer än tillräckligt här hemma. Men nu ska det väl ändå räcka med snö här hemma. Den underbara våren är här om än jäkligt och onödigt kallt. Önskar dig en fin vår. Kram

• Kanske dags för en vårtur till Hamburg? Skulle tro att det är en hel del varmare nu och snöfritt. Vi längtar efter våren, det går så sakta och kallt är det, hua. Ha det gott och jag hoppas att våren har kommit lite längre hos dig!